luni, 19 decembrie 2011

Almanahul familiei creştine (XXVII). A îmbătrâni şi a rămâne tânăr

Vârsta şi vârstnicii sunt deja o temă de discutat în societatea noastră. Peste tot se vorbeşte de „factorul demografic”: bătrânii devin cin ce în ce mai bătrâni; tinerii din ce în ce mai puţini şi mai încărcaţi cu probleme. Se vorbeşte cu grijă despre inegalitatea generaţiilor, câteodată despre vârstnici ca despre un balast.

Tabloul societăţii noastre este dominat de dinamica şi vitalitatea tineretului. Toţi ar dori să devină bătrâni şi să rămână tineri! A deveni vârstnic şi totuşi a rămâne tânăr - între ele există o despărţitură câteodată mare. Mulţi se simt mai tineri decât realitatea.

Că noi devenim mai bătrâni nu depinde de noi; cum îmbătrânim depinde şi de noi.

Vom îmbătrâni odată....

Când am început să remarc faptul că îmbătrânesc?

  • Atunci când ne-am întâlnit cu prieteni care au povestit istorii deja trecute?

  • La fotbal, când am simţit că nu mai am aer?

  • În ziua mea de naştere, când mi-am dat seama ce repede trec anii?

  • Când mi-am cumpărat pantaloni care nu mai sunt la modă?

  • Când am zărit în grădina părinţilor mei nucul pe care eu l-am plantat?

  • Când am citit anunţuri mortuare la care cei decedaţi erau cam de vârsta mea?

  • Când...

Întrebări către generaţia tânără:

  • Cunosc eu oameni în vârstă în jurul meu?

  • Ce contacte am eu cu ei?

  • Cum vorbesc eu cu ei?

  • Ce ştiu eu despre viaţa părinţilor şi bunicilor mei?

  • Ce părere au ei despre copilărie şi tinereţe?

  • Ce citesc eu despre cei vârstnici în ziare şi reviste?

  • Ce-mi trece în minte când văd oameni înaintaţi în vârstă?

  • Aş vrea să trăiesc şi eu atât cât au trăit părinţii şi bunicii mei?

Întrebări către vârstnici:

  • Ce gândesc eu despre tineretul de azi?

  • Cum vorbesc eu despre ei?

  • Ce impresie face viaţa asupra tinerei generaţii?

  • Ce citesc eu în ziare şi reviste despre tineret?

  • Ce ştiu eu despre viaţa copiilor în şcoală azi ;ce ştiu despre felul cum învaţă ei şi despre tineri şomeri?

  • Cât de deschis sunt eu vizavi de tineri? Îmi dau silinţa să intru în discuţie cu ei?

„Pomii mari dăruiesc altora umbră, în timp ce ei stau totdeauna sub soarele dogoritor” spune un proverb african.

Dorinţe înainte de pensionare:

  • În sfârşit un an între concediu !

  • Sunt stăpân peste mine..

  • După atâţia ani de muncă merg în pensie.

  • Am mult timp pentru nepoţi !

  • Călătoresc în toată lumea !

  • Încep încă odată ceva nou....

Temeri înainte de pensionare:

  • Ce va fi cu munca mea?

  • Pierd viaţa normală.

  • Mulţi mor imediat după pensionare.

  • Stau numai acasă. Plictiseală.

  • Fără nici un contact cu colegii de muncă.

  • Rămân membru al „UJB”-ului.

Şi când ajunge momentul....

  • Nu ştiu ce treabă să încep...

  • Pierd prietenii...

  • Parcă-mi cade tavanul în cap

  • La ce bun mai sunt?

  • Am mai puţin timp ca înainte.

  • Am găsit cunoştinţe mai vechi/mai noi.

  • Nu mai pot întreprinde nimic.

  • Văd că totuşi mai sunt bun la câte ceva.

Un lucru să nu uităm: testamentul!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu