luni, 7 martie 2011

Însemnări de călătorie (V): Republica Moldova

Însemnări de călătorie (V): Republica Moldova

După ce am fost vizitat de Preasfinţia Sa Petru Gherghel, episcop de Iaşi, beneficiind de cinci zile libere am întreprins o scurtă călătorie în Republica Moldova, în a doua jumătate a lunii februarie 2011. 

Chiar în timpul zborului spre Chişinău, unul dintre pasageri, mai şugubăţ, îmi spune cu o notă umoristică o observaţie, că Republica Moldova este o ţară mică, dar destul de complexă.

Oamenii sărbătoresc de două ori Crăciunul, au două calendare, au doi mitropoliţi: unul supus Patriarhiei de Moscova, altul de Bucureşti. Unii politicieni declară că vorbesc în acelaşi timp două limbi: româna şi moldoveneasca. În privinţa orientării politice, partidele se reduc la două: orientare comunistă şi orientări ne-comuniste. Tara este unitară, dar include şi Transnistria, regiune separatistă. 

Am găsit o Biserică foarte vie şi deci activă. Cu numai 17 parohii catolice, dintre care una este greco-catolică, basarabenii îşi trăiesc credinţa în ciuda vicisitudinilor vremii. În liturgie folosesc 4-5 limbi printre care: rusa, româna, poloneza, germana şi chiar ucraineana. Am remarcat că vârsta celor care frecventează sfânta Liturghie este mijlocie. Liturghia celebrată în rusă este frecventată de mulţi tineri. Există persoane care au impresia că se face prozelitism, însă trecerea la catolicism se face în cele mai multe cazuri din ateism. Acelaşi lucru am auzit şi la Moscova. 

Am vizitat un centru social la Stăuceni care m-a impresionat mult. Ceva asemănător există şi la Chişinău. Am citit pe chipurile celor angajaţi în opere sociale mult optimism şi încredere în Providenţă. L-am vizitat şi pe episcopul catolic, PS Anton Coşa, născut în Faraoani, Parohia Valea Mare, din judeţul Bacău, care, printre altele, având spirit ecumenic, a contribuit la tipărirea Bibliei.

Nu am reuşit să fac fotografii deoarece mi-am uitat aparatul acasă. 

Basarabenii au multe semne religioase lângă străzi. Cruci, troiţe găseşti la tot pasul. Am remarcat ca majoritatea crucilor sunt făcute cu corpus ca în ritul latin. 

Basarabia nu e lipsită de mănăstiri, printre se remarcă aceea de la Căpriana. 

Pe scurt, sufleteşte m-am simţit destul de bine. 

Sper să revin şi să am parte de vreme frumoasă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu